Diverse

Fibernet eller produktiv fibersprængning?

Der er forskel på forbindelser. Det må man konkludere, når man er i en tidsalder, hvor dataforbruget vokser og virksomheder konsekvent stiller større og større krav til deres internetforbindelser.

For internettet understøtter os ikke kun, når vi uploader et dokument til fællesdrevet eller downloader bilaget fra en e-mail. Hele måden vi arbejder på er forandret – særligt efter Covid-19 – da vi opererer med cloud-løsninger, afholder videomøder og har behov for hurtigt net med konstant oppetid for at producere.

Hvilken løsning skal virksomheden se efter?

Når du som virksomhed skal finde fibernet til erhverv, skal du i gang med en god gammeldags behovsanalyse, som du kan indhente tilbud på baggrund af.

Du skal naturligvis ikke være eksperten, da du kan forvente at få redegjort for, hvorfor du skal vælge den løsning, en udbyder vil tilbyde dig. Men når du henvender dig, er det godt at være klar over:

  • Hvor mange personer skal bruge internet?

  • Hvad er deres arbejdsvaner (videomøder, downloads m.m.)

  • Hvad er dit budget

  • Hvad synes du om bindingsperioder

  • Skal du også bruge mobilt internet

  • Hvad er dine krav til support

Dette er blot nogle af de overvejelser du kan gøre dig, før du kontakter en udbyder.

Dertil er det i øvrigt meget vigtigt, at du indtænker jeres backup-løsning. Backup skal ske på brugerniveau og naturligvis foregå helt gnidningsfrit. Derfor skal fiber-forbindelsen være god og have ubegrænset data.

Skal du samle ”det hele”?

En overvejelse mere, du kan gøre dig, er om du ønsker at samle det hele hos en udbyder. Det betyder, du f.eks. kan få internet, medarbejderbredbånd, mobilt net m.m. fra det samme sted, hvormed fordelen naturligvis er, at du ofte vil få en bedre pakkepris. F.eks. er god IP-telefoni eller mobiltelefoni ganske uundværligt for dine medarbejdere. Og disse ansatte forventer naturligvis stadig, at disse selvfølge for den moderne arbejdsplads er lynhurtige, så der ikke opstår ventetider og uforudsete problemer.