Hvert eneste år bruges der millioner på renovering på arbejdspladser over hele landet. Årsagen er naturligvis, at det er vigtigt for moderne virksomheder at fremstå professionelt – internt såvel som eksternt.
Det er nemlig ikke kun eksternt, der er behov for at skilte med professionalisme og ordentlighed, da alle dine ansatte ligeledes har behov for en automatisk påmindelse om virksomhedens kaliber. Desuden er det væsentligt for arbejdsmiljøet, at der er ordentlige rammer. Det fordrer nemlig ikke bare produktivitet, men er med til at holde på de dygtige ansatte.
Ofte sker det dog, at der bruges unødvendige penge på vedligeholdelsen, fordi der ikke fra start er tænk i de mest hensigtsmæssige materialer. Vi bringer har et par gode råd til besparelser.
Design og slidstyrke er ikke uadskilleligt
Man kan godt få flot design, der holder ordentligt! Et eksempel på dette er den stigende grad af komponenter fra industrien, der indarbejdes mere i det blødere erhverv. Tænk blot på rå og næsten vedligeholdelsesfri vægge eller industrigulve.
Der findes ligeledes mange andre holdbare erhvervsløsninger, som kan bidrage med slidstyrke og funktion i et – også uden at det koster en formue.
F.eks. er mange virksomheder begyndt at investere i stillerum, da en moderne arbejdsplads kan have mange støjgener. En sådan løsning kunne let have været lavet med billigere, men alligevel vælger de fleste i dag at investere i en løsning, der er flot, funktionel (isolerer lyden) og holdbar – f.eks. pga. brugen af solidt træ. Find et stillerum til kontoret her, hvis du ønsker at se eksempler.
Løbende vedligeholdelse forlænger levetiden
De fleste ved godt, at løbende vedligeholdelse er med til at forlænge levetiden på det inventar, vi har omkring os.
Det er lettere at reparere et løstsiddende bordben end at vente på, det knækker af og hele bordet må udskiftes. Desværre er det ikke altid, vi opdager denne type mindre fejl og skader på vores arbejdspladser. Løsningen er at indtænke reparationsrunder ind i arbejdskalenderen.
Giv dine ansatte muligheden for at notere, hvad der trænger til en kærlig hånd. På den måde kan du få repareret de ting, som giver små frustrationer. Desuden et det et stærkt og positivt signal, som fortæller dine ansatte, at du er interesseret i dem, og ønsker de har godt udstyr til rådighed.
Det er naturligvis vigtigt, at man ikke udelukkende foretager lappeløsninger. Formålet er nemlig ikke, at man skal ende med en masse ældre inventar og et slidt look. Det handler derimod om at investere smart, så man ikke får så mange løbende problemer eller et hurtigt behov for udskiftning.
Det kan spare mange penge – på den korte bane og på sigt.