Økonomi i erhverv

Sådan minimerer du dine omkostninger

For langt de fleste virksomheder er succeskriteriet at tjene penge – og det gør man også ved at spare penge. Derfor er det helt normalt som virksomhedsejer at gøre sig tanker om, hvordan man kan minimere sine omkostninger. Her får du vores bud på, hvad der kan gøre forskellen.

Spar på regnskab og jura

Når man har en virksomhed, er det en nødvendighed både at have tilknyttet bogholdere, advokater eller jurister og revisorer. Desværre er det nogle dyre professioner at betale, og lige præcis derfor ender man ofte med at bruge rigtig mange penge på det. I mange tilfælde er det muligt at få det gjort billigere – man skal bare vide hvordan.

Først og fremmest skal man vurdere, hvorvidt det er nødvendigt at have disse ansat på fuld tid, eller om det er mere optimalt på konsulentbasis. Det kommer blandt andet an på virksomhedens størrelse og den branche I opererer i. Tilmed er det en god idé at indhente flere tilbud, på de opgaver man skal have løst. Ofte er der stor prisforskel på hver enkelt, så der kan være mange penge at spare i længden. Står du og mangler en revisor i Odense, kan du finde den helt rigtige her.

Spar på lønomkostninger

En af de største omkostninger for en servicevirksomhed, er lønomkostningerne. Det bunder i, at en servicevirksomhed er meget afhængige af deres medarbejdere, for at kunne levere deres ydelse. Derfor kan du heller ikke bare fyre dine medarbejdere, for at spare på lønomkostningerne, for så tjener du ikke nogen penge. I stedet skal du være meget skarp på, hvilke kompetencer du har brug for, så du ikke ender med at have for mange medarbejdere ansat, som du i virkeligheden ikke har brug for. I forlængelse af dette, skal du stille spørgsmålstegn ved, om du egentlig har brug for en seniorprofil eller om de samme opgaver i princippet kan varetages af to studentermedhjælpere, der ofte vil være meget billigere.

I nogle brancher kan det også betale sig at overveje, om man skal kigge til udlandet, for at finde billigere arbejdskraft, end man kan få herhjemme. Især indenfor blandt andet byggebranchen, rengøringsbranchen og industri kan det være en fordel. Kunne det være relevant for din virksomhed, kan du søge hjælp hos Balticworkforce.

Spar på lokalerne

Generelt er der rigtig mange penge at spare på huslejen. Især hvis du vælger beliggenhed uden for København, Århus og Odense, kan det betale sig. Placerer du din virksomhed ude fra de danske storbyer, kan det dog også have konsekvenser for din forretning – især hvis du har en fysisk butik eller er meget afhængig af kundebesøg. Samtidig vil det have betydning for, hvor mange medarbejdere du kan tiltrække. Du bør derfor overveje fordele og ulemper grundigt, før du tager valget.

Er din virksomhed en webshop der udelukkende opererer online og digitalt, kan det for det meste betale sig. For en brøkdel af prisen, kan du vælge lokaler i provinsen frem for storbyen, og det vil praktisk talt ikke have nogle konsekvenser. Det eneste minus er, at du måske skal køre lidt længere for at holde møder, men det må man så tage med.